Om reizigers zo goed mogelijk in te laten stappen, is het belangrijk dat treinmachinisten op de juiste plek op het perron stoppen. Om ze hierin te trainen, ontwikkelde IT-dienstverlener CGI het simulatiespel STIPT. Op verkeers- en vervoersbeurs Intertraffic konden bezoekers vorige week het spel bekijken.

ā€˜Stop bij het blauwe bord met de 6ā€™, is de opdracht die verschijnt op de tablet van Martijn van Dueren, softwareontwikkelaar bij CGI. Van Dueren staat bij de demostand op op de verkeers- en vervoersbeurs Intertraffic en ziet vier perrons van bovenaf op zijn scherm. Als de naderende trein bijna bij het juiste bord is, drukt hij op het rem-icoon om hem te stoppen. ā€œJe moet niet te abrupt remmen, maar juist heel geleidelijkā€, zegt de softwareontwikkelaar gefocust.

Zilveren medaille
Hij heeft het goed gedaan: de trein stopt precies op het aangegeven punt. ā€œBijna perfect, ik heb de zilveren medailleā€, zegt Van Dueren lachend. De wachtende reizigers hoeven niet ver te lopen en kunnen direct instappen. Reizigers blij Ć©n de machinist ook, want die kan gelijk weer door. Dat was de vorige ronde wel anders. Van Dueren stopte per ongeluk te vroeg, waardoor reizigers die in het midden en aan het eind van het perron stonden, helemaal naar het begin moesten rennen.

CGI heeft het educatieve spel STIPT ontwikkeld voor een treinvervoerder. Zowel machinisten in opleiding als machinisten die al een tijd meedraaien, kunnen het spelen. Doel van het spel is om de wachttijden van passagiers en van treinen te verkorten, vertelt de softwareontwikkelaar. ā€œWat we proberen is om de machinist leren om precies op het juiste punt van het perron te stoppen. Zo kunnen mensen zo snel mogelijk instappen en kan de trein op het juiste moment vertrekken.ā€