Henk van Haaster

Henk van Haaster

Vice President Consulting Expert

Onlangs startte de eerste voorronde van ‘De Beste Chauffeur van Rotterdam’, een initiatief van de gemeente Rotterdam om goederenvervoerders bewuster (lees: duurzamer) te laten rijden. De wedstrijd is onderdeel van de Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek. Het doel: een geheel emissievrije Rotterdamse binnenstad in 2020. Maar waarom alleen het gedrag van de goederenchauffeur veranderen? En waarom alleen gedrag op de weg belonen? Op naar de ultieme challenge: de Beste Burger van Nederland!

Soms heb je ontmoetingen die je leven kleuren. Je komt iemand tegen die zo inspirerend is, dat je blik op de wereld en je doen en laten veranderen. Een mooi voorbeeld is Joos Ockels, de weduwe van Wubbo Ockels. Zij zet het werk van haar man voort in de ‘movement’ Happy Energy. Happy Energy staat, aldus de website, ‘voor de menselijke energie die je krijgt als je kiest voor een duurzame cultuur met een positieve denkwijze. Een cultuur die gebruik maakt van herbruikbare producten, schone energie en die de natuurlijke diversiteit handhaaft.’ Feitelijk komt het hier op neer: stel ambitieuze doelen als het om onze planeet gaat, daag jezelf uit die doelen te halen en krijg daar onnoemlijk veel energie voor terug.

BestDriver-app

Wat heeft Happy Energy te maken met De Beste Chauffeur-wedstrijd? Alles. Want mede dankzij Wubbo en Joos Ockels hebben we vorig jaar tijdens de Delta Lloyd-Hackathon een systeem ontwikkeld dat het gedrag van de chauffeur beïnvloedt door de informatie uit zijn auto te gebruiken in een spel op diens smartphone. De werktitel bij de Hackathon was de ‘Wubbo’, maar inmiddels staat de app beter bekend als ‘BestDriver’. Juist, dat is de app die de gemeente Rotterdam het komende half jaar gaat gebruiken om de Beste Chauffeur van Rotterdam te selecteren. En het is ook het gedachtegoed van de Ockels waardoor ik me uitgedaagd voel deze game uit te breiden. Want volgens Joos Ockels is het weliswaar prachtig om brandstofreductie en daarmee een kostenbesparing te realiseren, maar het gaat om meer dan alleen de euro’s. Het voortbestaan van onze planeet staat op het spel.

Mijn leaseauto

Natuurlijk: het is al een ‘ecostart’ van jewelste om meer dan 120 bedrijven en ruim 10.000 voertuigen te betrekken bij de Green Deal 010. Maar waarom zouden we alleen het gedrag van de goederenchauffeur stimuleren? Er zijn immers meer bedrijven die dagelijks over de Rotterdamse wegen cruisen. Neem de duizenden leaseauto’s van in Rotterdam gevestigde bedrijven als Nationale Nederlanden, Eneco en CGI. Wat als ook deze en andere bedrijven zuiniger en bewuster gaan rijden? Wat zou dan het effect zijn op de doorstroomsnelheid op de ring? Minder fijnstof. Maar ook – mooie bijvangst! – minder files. Het is een idee waarover we inmiddels in gesprek zijn. Mag ik binnenkort met mijn leaseauto wellicht ook meedingen naar de Beste Chauffeur van Rotterdam!

Laten we nog een component toevoegen: spitsmijden. Rotterdam heeft dit ‘buiten de spits omrijden’ al omarmd. Dus waarom zouden we hiervoor ook geen punten toekennen? Dat geeft mij – bepaald geen beste chauffeur – toch de kans te stijgen in de ranking. Want als ik besluit de trein of de fiets te pakken of zorg dat ik thuis kan werken, scoor ik toch aardig wat punten.

Beste Burger

Nou heb ik het tot nu toe alleen over vervoer. Maar er is nog veel meer mogelijk. Vaak zeer voor de hand liggend. De stap van ‘happy energy’ naar de energie die uit mijn stopcontact komt, is bijvoorbeeld snel gemaakt. Sinds ik Toon, de slimme thermostaat van Eneco, gebruik, ben ik elke dag bewust met mijn energieverbruik bezig. Het is toch zonde als de thermostaat op ‘Comfort’ staat, terwijl er niemand thuis is? Ook dit gedrag kunnen we stimuleren: geef mij hier maar punten voor. Dan doe ik ook steeds de lichten uit als ik de deur uitga. Zodat ik weer stijg in een nieuwe ‘ranking’: de ‘Beste Burger’.

Groene ondernemers spekken via Piggy

Door allerlei initiatieven en innovaties samen te brengen, krijg je een game waarmee we heel dicht bij de realisatie van de Happy Energy-doelstellingen komen. Zaak daarbij is wel dat je met de punten die je verzamelt daadwerkelijk iets kunt doen. Want anders heeft het alleen maar een tijdelijk effect. Mooie oplossing daarbij is snel groeiende startup Piggy. Daar kun je jouw punten inruilen voor bijvoorbeeld groene producten van lokale, duurzame ondernemers. Waardoor er dus een geldstroom terug in de gemeente vloeit. Dit past ook perfect in de filosofie dat je het alleen niet kunt rooien: deze initiatieven gedijen louter in een ecosysteem. Een omgeving waar alles en iedereen aan elkaar gekoppeld wordt. Zoals de gemeente, goederenvervoerders en bedrijven als Eneco en CGI. En apps als BestDriver en Piggy, maar bijvoorbeeld ook TimesUpp, een app die je agenda koppelt aan de actuele situatie op de weg en je zo advies geeft. Wat dat aan menselijke energie gaat opleveren, kunnen we simpelweg niet in woorden beschrijven…

Over de auteur

Henk van Haaster

Henk van Haaster

Vice President Consulting Expert

Henk van Haaster werkt sinds 2001 voor CGI. Hij is Vice President Expert data en analytics.  Binnen CGI Nederland is hij verantwoordelijk voor de visie en strategie op opkomende en geavanceerde data en analytics ontwikkelingen. Sinds twee jaar is hij als product manager verantwoordelijk voor ...