Nieuws en downloads
Nieuws

CGI Client Global Insights 2017: Toenemende digitale verwachtingen van klanten en burgers stimuleren investeringen in technologie

40% van de leidinggevenden beschikt over een organisatiebrede digitale strategie, ten opzichte van 12% in 2016

Rotterdam, 23 november 2017 -  

CGI heeft onlangs de CGI Client Global Insights over 2017 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de digitale transformatie voor bestuurders en IT-leiders steeds urgenter wordt om beter te kunnen voldoen aan de digitale verwachtingen van klanten en burgers. Uit deze inzichten blijkt dat organisaties op een kantelpunt zijn aangekomen in hun digitale transformatie, waarbij executives met hun digitale strategie nu van planning naar uitvoering gaan.

De 2017 CGI Client Global Insights bevat de resultaten van persoonlijke gesprekken met 1.300 bestuurders en IT-leiders uit 10 sectoren en 17 landen. Doel van die gesprekken is om die trends te achterhalen die van invloed zijn op organisaties en de gevolgen daarvan voor de bedrijfsvoering. De top drie bestaat uit de volgende trends:

  • Toegenomen urgentie om een digitale organisatie te worden om tegemoet te kunnen komen aan de toenemende verwachtingen van klanten – van 71% (in 2016) naar 85%. De meeste leidinggevenden zijn hun klantcontactmomenten aan het digitaliseren en passen analytics toe om hun klanten beter te leren kennen en de bedrijfsvoering te optimaliseren.
  • Grotere noodzaak om de organisatie te beveiligen tegen toenemende cyberrisico’s – van 62% (in 2016) naar 74%. Naarmate de noodzaak om te digitaliseren groter wordt, neemt ook het belang van informatiebeveiliging toe, waarbij ‘cyber’ wordt gezien als onderscheidende factor.
  • Aanhoudende focus op toenemende regeldruk – van 51% (in 2016) naar 62%. Leidinggevenden melden dat met name de regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens een grote tot zeer grote impact heeft op hun organisatie.

George D. Schindler, President and Chief Executive Officer CGI: “In de sectoren die wij bedienen, tonen de inzichten dit jaar dat leidinggevenden een duidelijke, steeds urgentere behoefte hebben om te transformeren om te kunnen voldoen aan de digitale verwachtingen van hun klanten en burgers. Naarmate de trends zich duidelijker aftekenden, gingen zij over van verkennende naar mobiliserende strategieën voor hun gehele organisatie.Inmiddels beschikt 40% over een organisatiebrede digitale strategie, ten opzichte van slechts 12% in 2016.”

Om de digitale versnelling van de executives kracht bij te zetten, is de rol van data centraal komen te staan: 80% van de klanten investeert in geavanceerde analytics om hun bedrijf te optimaliseren en te laten groeien. Daarnaast zijn klanten in rap tempo aan het onderzoeken en experimenteren op het gebied van digitale technologieën zoals automation en artificial intelligence (AI). En toch geeft 81% van de executives aan dat cultuur en talent – en het faciliteren van de digitale medewerker – de belangrijkste uitdagingen vormen bij het digitaal worden.

“Over het algeheel genomen neemt de snelheid en omvang van de veranderingen toe. Bestuurders en IT-leiders zijn momenteel aan het investeren om ‘datagedreven’ organisaties te worden en zo hun bestaande bedrijfsvoering te optimaliseren en tot nieuwe digitale businessmodellen, producten en diensten te komen. Ook zijn zij aan het experimenteren met verschillende organisatiemodellen om de hele organisatie wendbaarder te maken”, zegt Mike Keating, Senior Vice-President van CGI Global Marketing & IP Strategy en tevens verantwoordelijk voor de CGI Client Global Insights. “De inzichten bestaan overigens uit meer dan alleen cijfers. Het is een weergave van de diepgaande gesprekken met onze klanten. Dit resulteert in praktische inzichten waarmee klanten hun strategie voor de toekomst een boost kunnen geven. Ook geeft het vorm aan de investeringen die we doen.”

NB:Deze persaankondiging deelt de algemene resultaten van het CGI Client Global Insights. Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat de leidinggevenden spreken over de transformatie zoals zij die ervaren binnen de context van hun eigen sector. Voor het inplannen van een gesprek met CGI of voor meer informatie over de industrierapporten van CGI Client Global Insights, kunt u contact met ons opnemen.

Over CGI

CGI Group Inc, opgericht in 1976, is de op vier na grootste onafhankelijke zakelijke en ICT-dienstverlener ter wereld. Met ongeveer 71.000 professionals wereldwijd levert CGI een volledig portfolio met high-end bedrijfs- en IT-consultingdiensten, systeemintegratie en IT en business process outsourcing services. CGI’s nauwe betrokkenheid bij de klant, best passende wereldwijde distributienetwerk en intellectual property diensten, helpen klanten resultaten te versnellen en te digitaliseren. Met een jaaromzet van C$ 10,8 miljard is CGI beursgenoteerd op de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB).Website:www.cginederland.nl.

Voor meer informatie

Mocht u vragen hebben of meer informatie willen ontvangen, dan kunt u contact opnemen met:

CGI Nederland

Sander van den Born
Vice President Marketing & Communications
T: 020 571 3777
E: sander.van.den.born@cgi.com