Rotterdam, 22 May 2014

Wetenschappelijk populair museum Museon en CGI (NYSE: GIB) (TSX: GIB.A), de toonaangevende zakelijke en technologische dienstverlener, maken vandaag de lancering van de Peace@TheHague app bekend. Met deze app wil Museon de internationale zone van Den Haag ontsluiten voor inwoners en toeristen en het gebied meer positioneren als een toeristische attractie. Het museum fungeert hierbij als begin- en eindpunt van een interactieve route door het wandelgebied waar veel internationale instellingen zoals Europol en de Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) gevestigd zijn. Via de app ontvangen bezoekers informatie over de instellingen op hun smartphone. De app zal geschikt zijn voor IOS en Android en wordt in meerdere taalversies ontwikkeld. Binnen het project is CGI verantwoordelijk voor de innovatieve technologie.

Het Museon wil samen met de instellingen die gevestigd zijn in de internationale zone het proces van vrede en recht voor een breed en divers publiek zichtbaar en begrijpelijk maken. De Peace@TheHague appĀ haalt de internationale instellingen uit hun anonimiteit en laat de voorbijgangers buiten zien wat er zich binnen allemaal afspeelt. Via de app wordt informatie verstrekt over publieke figuren zoals Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela, maar ook doelstellingen en missie van instellingen als het Vredespaleis, OPCW, het internationaal Strafhof (ICC) en Het JoegoslaviĆ« Tribunaal worden zichtbaar gemaakt. In vijftien korte, aansprekende verhalen wordt achtergrondinformatie gegeven waarbij het thema vrede en recht tot leven komt.

Binnen het project is CGI verantwoordelijk voor de informatieverstrekking in de openbare ruimte via de app. Zij integreerde blue tooth beacons, met elk een eigen unieke code in de app. De beacons worden op verschillende locaties geplaatst, bijvoorbeeld bij het Vredespaleis. Als bezoekers binnen een straal van 5 meter komen van de beacon, herkent de app dat deze beacon met de unieke code is gekoppeld aan het Vredespaleis. De app leidt de bezoeker vervolgens automatisch naar een ander scherm met hierop specifieke informatie over deze instelling.

Sander van den Born, Vice President Marketing, Communications & Innovation: ā€œDe samenwerking met Museon past goed binnen onze focus op Enterprise Mobility Solutions. CGI helpt bedrijven in verschillende sectoren met hun mobiliteitsvraagstuk. We ondersteunen hen gedurende het gehele proces: van advies over mobiele strategie tot aan de implementatie.ā€

ā€œHet idee voor deze app is gebaseerd op het smart city concept waarbij nieuwe media gebruikt wordt om een stad toegankelijk te maken voor inwoners en toeristen. Met deze app willen we ons profileren als de fysieke en virtuele portal voor de internationale zone. Dankzij onze ICT-partner CGI, verantwoordelijk voor de innovatieve technologie en de app voor ons bouwde, kunnen we een groot en breed publiek op een leuke en interactieve manier kennis laten maken met dit belangrijke gebied in Den Haagā€, aldus Marie Christine van der Sman, Directeur Museon.

Over Museon
Museon, museum voor cultuur en wetenschap. Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

Over CGI
CGI Group Inc, opgericht in 1976, is de op vijf na grootste onafhankelijke zakelijke en technologische dienstverlener ter wereld. Met ongeveer 68.000 professionals in kantoren en wereldwijde service centra in Amerika, Europa, AziĆ« en OceaniĆ« biedt CGI een uitgebreide dienstenportfolio waaronder high-end bedrijfs- en IT-consulting, systeemintegratie, applicatieontwikkeling en ā€“onderhoud, beheer van infrastructuur evenals een breed scala van eigen oplossingen. De op jaarbasis berekende omzet van CGI is ongeveer C$ 10 miljard met een geschatte orderportefeuille van ongeveer C$ 19 miljard. CGI is beursgenoteerd op de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB) en is opgenomen in de FTSE4Good Index. Website: www.cgi.com/nl.