Primary tabs

10 aanbevelingen om te reageren (Respond), te herstellen
(Rebound) en te innoveren (Reinvent)

Het invoeren van social distancing als gevolg Covid-19 veroorzaakte een onmiddellijke en drastische verandering op gebied human capital management. Voor het eerst werkten veel werknemers full-time thuis, wat hun hechting aan hun werkgever en interesse in werk beïnvloedde, terwijl dit nieuwe wensen en verwachtingen creëerden. Tegelijk hebben werkgevers hun HR-beslissingsprocessen verkort en meer tactische benaderingen voor personeelsbeleid ontwikkeld om het aanpassingsvermogen en de veerkracht te verbeteren. Er zijn nieuwe interne netwerken (en zelfs externe netwerken met leveranciers en klanten) ontstaan, samen met nieuw teamgedrag dat de operationele en culturele verandering beïnvloedt.

Het evalueren van deze nieuwe manieren van werken en gedrag zal de sleutel zijn tot het opbouwen van een nieuw personeelsbeleid dat de noodzakelijke culturele transformatie zowel halverwege als na de crisis aandrijft. Onderstaand 10 aanbevelingen om uw human capital management en organisatiecultuur aan te passen:

  1. Vergroot uw empathisch vermogen naar werknemers en stakeholders.

    Nieuws over slecht organisatiegedrag verspreidt zich snel. Een zorgzame cultuur en sociale verantwoordelijkheid kunnen in een uitdagende tijd nieuwe troeven worden om het beste talent aan te trekken en te behouden.

  2. Beoordeel de terugkeer naar kantoor - wanneer, wie en hoe - voorzichtig.

    Wanneer moeten werknemers terugkeren naar kantoor op basis van de lokale adviezen? In het begin wilt u misschien de overgang beperken tot alleen kritieke teams of kantoren heropenen met meer flexibiliteit op afstand. Bekijk ook de veiligheid van werknemers die terugkeren naar kantoor op basis van de aard van hun werk en de inrichting van hun werkplek.

  3. Verwacht dat de terugkeer naar kantoor, of medewerkers voor onbepaalde tijd op afstand laten werken, een uitdaging zal zijn.

    Wees begripvol met een voortdurende focus op de gezondheid en het welzijn van werknemers om hun stress te verminderen. Change management tools zijn van cruciaal belang om de productiviteit en inzet van het team te ondersteunen, terwijl een risico op nieuwe virusuitbraken voortdurend speelt.

  4. Omarm cultureel management om uw herstel (Rebound) te versnellen.

    Een sterk cultureel beleid in combinatie met effectieve communicatie is essentieel. Bied digitale platforms, gebruik top-down communicatie om gedeelde doelstellingen te stimuleren en moedig bottom-up communicatie aan om een ​​open, zorgzame werkplek te bevorderen. Cultureel management is geen korte termijnstrategie om de crisis te overwinnen, maar een verandering in uw organisatiecultuur.

  5. Versnel de transformatie van de digitale werkplek.

    De digitalisering van de ene op de andere dag heeft aangetoond dat IT-afdelingen in staat zijn om binnen enkele dagen langdurige digitale barrières te doorbreken. Hoewel digitale tools een noodzaak zijn geworden, vragen om initiatieven met meer impact om ze te integreren in bedrijfs- en werkprocessen.

  6. Meet de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers.

    Stuur regelmatig een enquête uit om de gemoedstoestand, zorgen en verwachtingen van medewerkers tijdens de crisis te meten. Beoordeel hun mening over uw crisisresponsacties, volg de veranderingen in de regelgeving van de lokale arbeidswetgeving en pas uw personeelsbeleid zo nodig aan.

  7. Omarm 360° personeelsbeleid.

    'HR agility' zal een groot concurrentievoordeel zijn. Uw vermogen om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van werknemers, afgestemd op de operationele behoeften, vereist een geavanceerde analyse en tools. Overweeg manieren om werknemers te betrekken.

  8. Behoud het momentum van collectieve 'agility'.

    Veel werknemers die thuis of aan de frontlinie werken omarmden autonomie en efficiëntie om bedrijfscontinuïteit te garanderen. Door gebruik te maken van hun collectieve aanpassingsvermogen kan concurrentievoordeel worden behaald. Leg ideeën van werknemers, 'lessons learned', innovaties en best practices vast. Versterk zo de sociale dynamiek op de werkplek, het gemeenschapsgevoel en verbondenheid.

  9. Overweeg een nieuwe manier van rekruteren en training.

    De nieuwe veerkracht van uw organisatie vereist mogelijk een herdefinitie van bepaalde zaken. Je zou bijvoorbeeld meer aandacht kunnen besteden aan intellectuele en praktische behendigheidsvaardigheden, in plaats van pure kennis. Leer werknemers om zich aan te passen aan het 'nieuwe normaal'. Afstand, virtual reality en praktijkgericht leren zijn innovatieve aanvullingen op traditionele face-to-face training.

  10. Vernieuw de bedrijfsdoelstelling.

    Door naar het 'waarom' te blijven vragen, de balans tussen bedrijfsprestaties en sociale verantwoordelijkheid opnieuw te beoordelen en een unieke identiteit te creëren, kan je jezelf onderscheiden en nieuwe werknemers aantrekken, werknemers motiveren, indruk maken op klanten en investeerders overtuigen.