De 5G Hub stelt met trots één van haar projectpartners voor: CGI. Als jarenlange leider in de markt van systeemintegrators, heeft CGI een uitgebreide staat van dienst op het gebied van innovatie. Een voorbeeld is het Spark Innovation Center, een resultaat van CGI’s vaste overtuiging dat het hebben van een inspirerende omgeving, een plek om innovatie te voelen en te ervaren, cruciaal is. Om deze samenwerking te vieren spraken we met Lucien Smits, Vice-President (tele)communicatie voor CGI in Nederland, waar hij al meer dan 23 jaar werkt. Lucien zegt dat zijn klanten de grote Communications Service Provider (CSP’s) zijn die willen transformeren naar flexibele, geavanceerde analysegestuurde digitale operators. “Door strategisch IT- en bedrijfsadvies, systeemintegratie, oplossingen en bedrijfsprocesservices aan te bieden, ondersteunen we hen bij het nemen van de volgende stappen om meer digitale operators te worden”, legt hij uit. In dit interview geeft Lucien ons enkele aansprekende voorbeelden van de prestaties van zijn organisatie door de jaren heen – waarvan sommige de wereld van communicatie voorgoed hebben veranderd.

Wat zijn de prestaties waar je het meest trots op bent?

Van de vele projecten waar ik zo ontzettend trots op ben, zal ik er twee noemen. De eerste is iets wat we in Nederland allemaal vanzelfsprekend vinden: nummerbehoud, zoals het meenemen van je mobiele nummer als je overstapt. In de jaren 90 bouwde CGI het eerste platform om dat mogelijk te maken. Daarna werd het een wettelijke verplichting. Als gevolg hiervan hebben we de IP-rechten overgedragen aan de vereniging COIN, die het momenteel behoudt en de nieuwe ontwikkelingen erop doet, nog steeds ondersteund door CGI.

De tweede heeft te maken met deze zeer succesvolle en zo diep gewortelde in ons dagelijks leven op berichten gebaseerde applicaties, zoals WhatsApp, Snapchat, het Chinese WeChat, etc. De meeste mensen weten niet dat wij aan de basis stonden van het commerciële 2G-succes met hun voorganger SMS. Hoewel SMS in de jaren 80 is ontwikkeld, hebben we het gebouwd als een commerciële oplossing voor een groot Scandinavisch telecombedrijf om berichten aan hun technici te leveren. De technologie was een succes, dus we hebben het verder gecommercialiseerd – en we weten allemaal wat er daarna gebeurde. Bovendien leidde het ertoe dat CGI, of zijn voorganger, in de jaren 90 de SMSC-marktleider van Europa werd. In het begin bestond sms alleen uit tekstberichten, maar later kwamen daar ook video en andere functies bij (MMS). Vanwege de beperkingen van 2G was de snelheid van gegevensoverdracht destijds belachelijk traag in vergelijking met wat we nu hebben.

Toch zijn wij verantwoordelijk voor dat pioniersproject en product. Ik noem dit geval altijd graag, omdat we met de uitgebreide catalogus van geavanceerde CGI-oplossingen misschien de werkelijke dimensie missen van wat daar is bereikt. Dus als we even terugdenken aan eerdere prestaties, krijgen we een beter perspectief op wat we vandaag hebben bereikt en wordt het hele scenario een beetje uitgebreider.

Wat houdt systeemintegratie in een notendop in?

Systeemintegratie houdt in dat we klanten in verschillende industrieën ondersteunen bij het bouwen en integreren van end-to-end-oplossingen. Bovendien is het essentieel om een zeer hoge mate van wendbaarheid te implementeren, om adequaat te kunnen anticiperen op veranderingen in de steeds veeleisender wordende klantbehoeften. Ontwikkelingscycli voor producten en diensten moeten kort, flexibel en kostenefficiënt zijn en daarom op een flexibele manier worden ontwikkeld. Je kunt dus aanpassen, stoppen of doorgaan naar de volgende fase of use case die je wilt bouwen.

We moeten dat reactievermogen bieden en er ook voor zorgen dat we het veilig en veerkrachtig doen in die technologische supply chain. Bij het implementeren van agility in een organisatie wordt je continu geconfronteerd met je technische landschap, meer specifiek je technische schuld, en dat verander je niet van de ene op de andere dag. CGI adviseert en helpt onze klanten bij het adopteren en harmoniseren van een aantal technologieën en diensten, zoals cloudautomatisering en managed services. En omdat deze strategieën niet meteen kunnen veranderen, moeten we werken aan een duidelijke roadmap, zoals in “waar wil je naartoe en welke stappen moet je nemen om dat te bereiken?” We hebben veel programma’s die onze klanten kunnen ondersteunen bij het bereiken van die doelen.

Naast de vele oplossingen die CGI biedt, zijn we er trots op dat we een onafhankelijke systeemintegrator zijn. Wij helpen onze klanten bij het zetten van weloverwogen stappen in hun reis naar digitale transformatie.

Is de rol van systeemintegrators veranderd?

Ja absoluut. Met het programma Voice of Our Clients (VOC) doen we elk jaar meer dan 1.500 persoonlijke interviews, waarbij we business- en IT-leiders vragen welke veranderende zakelijke en IT-trends ze in de branche zien en hoe dit hun organisatie beïnvloedt. Dit programma loopt nu al meer dan vijf jaar en geeft ons enorm veel inzichten over de belangrijkste IT- en bedrijfsprioriteiten. Dit soort informatie is voor ons net zo nuttig als voor hen, omdat we de resultaten teruggeven aan de geïnterviewden om hen te helpen de juiste keuzes te maken bij hun volgende stappen en investeringen. Traditioneel is de rol van een systeemintegrator een meer technisch gerichte oplossing, zonder dit soort advies.

Daarnaast hebben we in 2020, tijdens de pandemie, ook een programma gelanceerd: Respond. Rebound. Reinvent. Het is een diepgaande aanpak die klanten hielp om te reageren op alle uitdagingen van vorig jaar. Beide programma’s laten zien dat bijvoorbeeld de CSP’s tijdens de pandemie juist meer moesten doen voor minder. Er was bijvoorbeeld een enorme toename van het datagebruik als gevolg van de algehele thuiskantoorsituatie en een over-the-top toename van video-on-demand, telefonie, mobiel enz. Ze moesten hier mee omgaan, en veel inspanning leveren om de economie draaiende te houden. Als bijkomend voordeel werkte het ook als een katalysator om hun toekomst, hun landschap vorm te geven.

Daar zie je hoe onze rol verandert. We hebben de respons en de rebound fase achter de rug, we bevinden ons nu in de reinvent fase. De meeste van onze klanten moesten ook zichzelf opnieuw uitvinden. Ik denk dat de pandemie duidelijk heeft gemaakt dat we onszelf uit de crisis moeten innoveren, wat betekent dat we de volgende stappen moeten zetten in zaken als 5G en autonome netwerken, ter ondersteuning van de ICT-bedrijven van morgen en operationele efficiëntie. Dat zijn katalysatoren die bedrijven stimuleren en nieuwe inkomstenstromen genereren, die op dit moment ontbreken. Daarom hebben we deze nieuwe technologieën; daarom hebben we de 5G Hub. We helpen onze klanten niet alleen met hun technische uitdagingen, maar creëren ook samen waarde. Door onze krachten te bundelen met partners als Ericsson en Vodafone, kunnen we manieren bedenken om onze klanten te helpen waarde toe te voegen aan hun klanten. Als we kijken naar hun vitale technologische supply chain, moeten deze bedrijven hun cross-channel oplossingen vernieuwen om de operaties te verbeteren en te voldoen aan de eisen van de klant, die momenteel erg hoog zijn.

In welke sectoren zie jij 5G als game-changer?

5G op zich is alleen connectiviteit, maar het biedt de middelen om dingen mogelijk te maken die voorheen onmogelijk waren. 5G zorgt voor extreme snelheid, hoge connectiviteit, betrouwbaarheid, netwerk slicing, verbeterde servicekwaliteit en helpt toekomstige bedrijfsinnovaties voor bedrijven te versnellen. Maar ik denk dat de grootste groei zal plaatsvinden in verticale markten, zoals slimme productie, de olie- en gasindustrie en mijnbouw, luchthavens en andere.

Ook als we het hebben over kunstmatige intelligentie, augmented reality en industriële automatisering, of als we overgaan op 360-graden video, kunnen we verschillende gebieden zien die 5G succesvol zullen maken. Dat was in zekere zin allemaal mogelijk met de oude 4G-netwerken. Omdat de huidige infrastructuur de enorme impact van nieuwe slimme productietechnologieën echter niet aankan, lijdt het geen twijfel dat 5G de game-changer in het scenario is en een hele nieuwe wereld van mogelijkheden met zich meebrengt.

Wat zijn CGI-oplossingen die gebruik maken van of veel baat kunnen hebben bij 5G?

CGI heeft een 5G aanbieding genaamd Intelligent Connect. Zoals eerder vermeld, zijn wij een onafhankelijke systeemintegrator. Als zodanig proberen we klanten te helpen het meeste uit 5G te halen met oplossingen die aan hun zakelijke eisen voldoen of deze versnellen. We helpen ze dus om door het brede scala aan producten en benaderingen te navigeren, en we bieden ze onafhankelijke analyses en inzichten in mogelijke oplossingen die met 5G te maken hebben. We weten hoe we op een efficiënte manier een 5G-oplossing kunnen ontwerpen en bouwen, de voordelen ervan voor klanten kunnen identificeren, risico’s kunnen bepalen en vermijden en hen veilige begeleiding op het gebied van 5G kunnen bieden. Om hun digitale transformatie te ondersteunen, gebruiken en implementeren we LADx, onze bewezen lean agile DevOps-aanpak.

Hoe zou je de samenwerkingsovereenkomst tussen de 5G Hub en CGI kunnen samenvatten? Zijn er al projecten in ontwikkeling?

Samen met VodafoneZiggo en Ericsson willen we sterke use cases ontwikkelen, te beginnen met productie-uitvoeringssystemen. Ik denk dat deze use-cases gemakkelijk kunnen worden gerepliceerd naar andere clients. We proberen ook de technologische capaciteiten en merkherkenning van de drie bedrijven te combineren in dit partnerschap om ons te helpen de use-cases te ontwikkelen en op de markt te brengen.

Als een ontwikkelingsproject, hebben we de 5G Hub het CGI-onderhouds- en expertisevideo-ondersteunde samenwerkingsplatform CGI MaEVA geleverd. Dat hebben we geïmplementeerd in de Hub. Het is een demonstrator voor de 5G-demokits van Ericsson. We implementeren momenteel de use case samen met Ericsson en deze is al in gebruik in de 5G Hub.

Wat betekent het voor CGI om deel uit te maken van het 5G Hub-ecosysteem?

We zijn erg enthousiast over de 5G Hub en zien het als een uitgelezen kans om samen te werken met de 5G Hub en de bedrijven in haar ecosysteem. Deze samenwerking stelt ons in staat om samen met partners en technologiemerken sterke use cases te ontwikkelen. Het is ook een enorm voordeel voor beide partijen om te profiteren van elkaars zakelijke inzichten, relaties en netwerk om gezamenlijke marketinginitiatieven te creëren en deze use cases sneller om te zetten in relevante commerciële kansen.

This article is also published in English on the 5G Hub.