CGI is een van ’s werelds grootste IT-bedrijven. Onze mensen houden Nederland draaiende. Overheidsinstellingen, banken, infrastructurele organisaties en productiebedrijven zijn klanten van CGI. We werken aan projecten die het alledaagse leven van miljoenen mensen raken.

Lees hier het verhaal van Marc ter Braak, als Architect betrokken bij diverse overheidsdiensten

De ontwikkeling bij de overheid om haar dienstverlening aan burgers en bedrijven te digitaliseren krijgt door COVID-19 extra urgentie. En dus is CGI hard op zoek naar nieuwe collega’s. Zo hebben we Software Solution Architecten, Java Developers, OpenShift Specialisten en DevOps Engineers nodig voor opdrachtgevers in het hart van de digitale overheid. Marc ter Braak vertelt je hier graag meer over.

‘Na zes jaar CGI weet ik: hier zit ik op mijn plek. Alles wat ik geleerd heb – op het gebied van ICT, maar ook over wat ik nou in mijn werk en daarbuiten belangrijk vind – komt in mijn huidige baan samen. Bij mijn vorige werkgever was de werkdruk enorm. Daar moesten we regelmatig het hele weekend doorstomen. Echt high stress. De focus lag ook heel erg op promotie. Bij CGI ligt de focus veel meer op teamwork en het goed leveren aan de klant. De werk-privé-balans bij CGI is ook veel beter dan bij die vorige werkgever. Uiteraard is de druk ook hier hoog. Maar dat heeft vooral te maken met de maatschappelijke impact van de projecten. We werken in het publieke domein en dat ligt altijd onder een vergrootglas. Als IT’er krijg je de kans om die druk om te zetten in resultaten.’

Technologieën toepassen in een specifiek domein

‘Mooi voorbeeld van zo’n urgent project is het door ontwikkelen en beheren van XML Aggregator en de Simulator voor het eHerkenning-stelsel. eHerkenning is het inlogsysteem, waarmee organisaties hun diensten veilig online toegankelijk kunnen maken. In essentie regelt eHerkenning de digitale herkenning en controleert het de digitale bevoegdheid van iemand die online een dienst wil afnemen. Dit is een typisch overheidsproject: maatschappelijk relevant, technologisch hoogstaand, maar het vergt ook veel domeinkennis. Achter het systeem zit een hele wereld. Die moet je snappen. Je moet begrijpen hoe de overheid werkt en daar je technologische kennis op loslaten. Dat de uiteindelijke toepassing zorgt voor de veilige toegang tot digitale dienstverlening, maakt het werken eraan lonend. Eigenlijk werk je voor 17 miljoen Nederlanders.’

‘Die domeinkennis krijg je niet zomaar. Het is een kwestie van opbouwen. Daar krijg je bij CGI als new joiner de tijd voor. CGI investeert in je, zodat je het verschil voor je klanten kunt maken. Want je hebt echt invloed. Zo hebben we de opdrachtgever weten te overtuigen dat het met het oog op de toekomst beter is om het huidige front-end framework te upgraden. Zij zien ons als dé expert en gaan hierin dus direct mee. De relatie die we met de klant hebben opgebouwd is zo sterk, dat we gezamenlijk veel kunnen bereiken.’

Nieuwe CGI’ers, nieuwe projecten

Wat dat betreft hebben we nog aardig wat mogelijkheden om het verschil te maken: binnenkort starten we binnen een onlangs gewonnen raamovereenkomst met allerlei projecten op het gebied van gegevensuitwisseling. Voor deze digitale overheidsdienst is het, zeker nu met COVID-19, essentieel dat je als burger je zaken online kunt regelen. Om de transformatie bij de Nederlandse overheid verder vorm te geven, gaan we meer DevOps-teams opzetten die vanuit ons Expert Center Government in het hart van de digitale overheid opereren. We gaan hier aan de slag met onder meer microservices-architectuur en passen moderne technologieën, zoals de containertechnologie, toe in een Scaled Agile Framework. Bovendien, het mooie van werken in een wereldwijd bedrijf als CGI is dat we onze oplossingen wellicht ook buiten Nederland kunnen toepassen. Erg uitdagend!’