Primary tabs

CGI is een van ’s werelds grootste IT-bedrijven. Onze mensen houden Nederland draaiende. Overheidsinstellingen, banken,  infrastructurele organisaties en productiebedrijven zijn klanten van CGI. We werken aan projecten die het alledaagse leven van miljoenen mensen raken.

Lees hier het verhaal van Ouassima Raji, Director Consulting Services (DCS) Government Digital Services.

“Samen het team laten groeien”

“Het publieke domein is al tien jaar mijn werkgebied. Het kent zoveel facetten en is maatschappelijk altijd relevant. Neem zoiets als Burgernet, de coronateststraten of noodsluitsystemen voor waterkeringen. Dat zijn zaken die iedereen raken en waarachter een flinke IT-component zit. Je praat met de overheid om Nederland veiliger, schoner of gezonder te maken. Achter iedere IT-oplossing zit een maatschappelijk verhaal, en dat moet je begrijpen. Voor klanten doe ik meestal het strategisch advies, dus ik hoef niet per se een IT-expert te zijn, maar ik moet wel de IT-taal begrijpen. Op die manier speel ik een verbindende rol tussen de experts zoals architecten, ontwikkelaars en testers en de klant. Een prachtige rol vind ik zelf, want ik zie alles samenkomen.”

Verschillende rollen

“Anderhalf jaar geleden besloot ik te solliciteren op de functie van DCS binnen de unit Government Digital Services. Een verantwoordelijke functie waarin ik verschillende rollen vervul. Zo geef ik leiding aan ons team ‘Gemeenten’, dat bestaat uit vijftien personen variërend in de functie van adviseur en projectleider tot aan ontwikkelaar en tester. Een fijn team met veel mannen. Dat is nu eenmaal zo in de IT, maar het maakt mijn werk niet anders. Ik zorg ervoor dat ze goed hun werk kunnen doen, informeer naar hun behoeften en kijk of alles goed gaat. Ik doe de HR voor mijn team en ben dus mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van mijn medewerkers.”

Ondernemersbloed

“Daarnaast ben ik als DCS verantwoordelijk voor de business development. Ik zie wat de klant nodig heeft en weet hier met het team in onze dienstverlening op aan te sluiten en zo het account te laten groeien. Daarvoor moet er wel ondernemersbloed door je aderen stromen: je moet een antenne hebben voor wat er bij de klant speelt en kansen zien. ”

One of the guys

“Verder heb ik mijn eigen orderportefeuille en ben ik veelal als strategisch adviseur bij klanten betrokken. Net als de rest van het team draai ik mee in projecten en moet ik ook facturabele uren draaien. Wel minder dan de rest, 50 procent, maar genoeg om mij  one of the guys te voelen. Daardoor zijn onze successen prestaties van ons allemaal en doen we opdrachten echt samen. Ik weet welke spanning de medewerkers voelen voor een belangrijke presentatie, waar de pijn zit als er iets niet goed gaat en de euforie als je het verschil kunt maken. Iedere collega in ons team heeft zijn eigen kwaliteiten en samen vormen we een ijzersterke combinatie. Het is aan mij om de mensen te laten doen waar ze goed in zijn, zodat we met z’n allen ons team kunnen laten groeien.”

Veel bordjes

“Misschien overbodig om te zeggen dat ik een veelzijdige functie heb; ik ben voortdurend aan het schakelen en geen dag is hetzelfde. De ene dag zit ik met een lead developer bij een gemeente te praten over de inrichting van de IT voor een maatschappelijk vraagstuk, de andere dag voer ik gesprekken voor de eindejaarsbeoordeling en weer een andere dag kijk ik samen met medewerker uit het team welke opleiding uit onze Academy hij kan volgen. Dit zorgt ervoor dat ik veel bordjes omhoog houd, dat moet je wel liggen. Zelf vind ik het een erg prettige manier van werken, die mij veel voldoening geeft.”

Tijd flexibel indelen

“Wat ik ook prettig vind in mijn functie, is dat ik mijn werk flexibel kan indelen. Als DCS werk ik 36 uur in de week, maar tegelijkertijd manage ik mijn eigen gezin. Samen met mijn man heb ik een huishouden met drie kinderen en dat gaat 24 uur per dag door. Het komt wel eens voor dat ik om 11.00 uur ’s ochtends met een kind bij de tandarts zit of ‘s middags iemand naar de sporttraining moet brengen. Maar daar staat tegenover dat ik mijn hand er niet voor omdraai om ’s avonds na het avondeten nog even mijn laptop voor een paar uurtjes open te klappen om een paar zaken af te handelen. Dat gaat helemaal prima zo.”

Elkaar inspireren

“Ik ervaar mijn team en het managementteam als een warm bad. Iedereen heeft het goed met elkaar voor en we kunnen alles aan elkaar vragen. Met mijn team heb ik wekelijks overleg en ook tussendoor spreek ik de medewerkers en houd ik natuurlijk een vinger aan de pols.  Daarnaast is er elke werkdag een dagstart met het managementteam waar ik deel van uitmaak. Daarin bespreken we waar we tegenaan lopen en hoe we elkaar kunnen helpen. Ook kijken we samen op welke manier we die dag impact kunnen maken. Heel inspirerend om zo je dag te beginnen.”

Wereldwijd lokaal

“Wat mij zo aanspreekt in werken bij CGI is dat we wereldwijd actief en lokaal gevestigd zijn. Zo hebben we het beste van twee werelden: het geborgene en de wortels in de samenleving van een lokale vestiging en wereldwijde kennis op IT-gebied. Een oplossing van een collega uit München of Toronto wordt net zo gemakkelijk met ons gedeeld als met collega’s ter plekke. Het maakt niet uit of iemand in Groningen, Helsinki of Sydney zit: onze internationale verbondenheid zorgt ervoor dat we geen afstand tot elkaar ervaren en onze kennis en expertise tot in alle gaten van de organisatie reikt. Dat vind ik een fantastisch gegeven.”