Deze vraag stelden we aan een zaal vol logistieke managers, die eind maart in de Jaarbeurs bijeen waren om de Logistiek Manager van het Jaar te kiezen. Zonder enige toelichting was hun eerste reactie positief: 61% was het direct met de stelling eens! Maar dat bleek niet het hele verhaal te zijn…

Een van de programmaonderdelen bij ‘Logistiek Manager van het Jaar’ was een debat rond de zin en onzin van nieuwe technologie in de logistiek. Hiervoor hadden wij een prikkelende stelling meegenomen over een technologie die steeds meer zichtbaar wordt: Augmented & Virtual Reality (AR & VR). Als je Pokémon Go speelt weet je al wat het is, namelijk een digitaal beeld dat in de werkelijkheid wordt geprojecteerd en zichtbaar is via je telefoon. Het is nu vaak nog een speeltje om apps er leuk uit te laten zien. Maar het is ook wel degelijk het begin van een hele serie serieuze toepassingen! Analisten verwachten dan ook dat het gebruik van AR en VR explosief gaat toenemen en zelfs de volgende grote technologische revolutie wordt.

Een ‘Virtuele’ Parkeerwachter

Stel je eens voor dat je als parkeerwachter in de toekomst door de stad loopt met een VR-bril op. Door deze bril zie je direct alle beschikbare informatie over de objecten waar je naar kijkt. Als je bijvoorbeeld naar een nummerbord van een geparkeerde auto kijkt, zie je of de auto hier wel of juist niet mag staan, of er parkeergeld is betaald en in welke parkeerzone de auto is aangemeld. De bril herkent het nummerbord en zoekt de informatie op zonder dat er iets ingevoerd hoeft te worden. Deze informatie komt vervolgens als tekst in het beeld van de bril. De parkeerzonegrenzen staan geprojecteerd op de straten. Verder is er met pijlen aangegeven waar de parkeerautomaten staan. Wanneer de parkeerwachter naar links of naar rechts kijkt, lichten deze automaten direct op in het beeld.

De Loods van de Toekomst

Bovenstaande is geen toekomstmuziek. Drie jaar geleden zag DHL al wat deze technologie zou kunnen betekenen voor de logistiek en schreef hier een interessant visierapport over (Augmented Reality in Logistics). Het rapport staat vol met nieuwe mogelijkheden, voordelen en besparingen. Tegenwoordig ligt de technologie betaalbaar in de winkel. Wij denken dan ook dat het over drie jaar gemeengoed is.

Logistiek Manager van het jaar

Speciaal voor het evenement ‘Logistiek Manager van het Jaar’ had CGI een aantal AR en VR-voorbeelden gebouwd op basis van standaardcomponenten. De basis hiervoor was de Microsoft HoloLens, waarbij computergegenereerde hologrammen vermengd worden met echte beelden. Dit levert een zeer precieze en realistische 3D-ervaring op. In de ‘Hub van de Toekomst’ was een toekomstige DHL-loods gebouwd waar bezoekers, met een HoloLens op, zelf konden zien hoe dit straks gaat werken.

HoloLens demo

We lieten een aantal voorbeelden zien van wat er nu al mogelijk is:

  • Wanneer je een pakket oppakt, herkent de bril het etiket, scant het en projecteert alle relevante informatie direct in beeld. Een pijl verschijnt in beeld en vertelt waar dit pakketje naartoe moet in de loods. Zo kun je het pakketje naar de juiste locatie brengen;
  • Tijdens het oppakken meet de bril de afmeting van het pakket op. Op deze manier is precies te zien of er voor dit pakketje nog ruimte is in de wagen;
  • Als je naar een specifiek pakket zoekt, hoef je alleen maar je hoofd te bewegen totdat je het gezochte pakket ziet oplichten in het beeld.

Voordelen

Een groot aantal bezoekers kon zich voorstellen hoe de HoloLens over drie jaar veelvuldig gebruikt gaat worden in warenhuizen als ondersteuning bij het laden en lossen en bij andere logistieke processen. Ze noemden verschillende voordelen aan de hand van hun eigen ervaring in de ‘Hub van de Toekomst’:

  • Je hebt altijd je handen vrij. Dit maakt zaken eenvoudiger en vooral veiliger;
  • Er is veel minder kans op fouten, doordat er niets ingevoerd of overgetypt hoeft te worden;
  • Het gaat veel sneller, omdat je niet naar een terminal hoeft te lopen om iets op te zoeken of om een etiket te scannen;
  • De bestemming van een pakket kan tot op het allerlaatste moment worden gewijzigd. Dit maakt het proces flexibeler.

Je zou verwachten dat medewerkers problemen hebben met het extra apparaat op hun hoofd, maar dat blijkt tijdens onderzoek behoorlijk mee te vallen. We zagen dit ook terug in de reacties van onze bezoekers; die zagen zichzelf wel werken met een HoloLens op. Het was ook opvallend dat verschillende bezoekers verwachten dat deze technologie sneller opgepakt wordt doordat veel medewerkers hiermee al kennis hebben gemaakt door het spelen van games. Als de medewerkers AR en VR al ‘kennen’ door games, is het werken ermee op de zaak natuurlijk ook vanzelfsprekender.

Maar wat is de impact?

Na de uitleg zijn we in discussie gegaan met de zaal over wat het zou betekenen als AR en VR ook echt worden ingevoerd. Er kwam vervolgens een aantal randvoorwaarden naar boven rond de huidige stand van automatisering in de loods. Een dergelijk systeem gaat ervan uit dat de informatie digitaal beschikbaar is. Maar dat is nog lang niet overal het geval. Er ontstond een discussie over hoever de automatisering van het logistieke proces in de loods moet zijn om dit soort technieken ook echt in te kunnen zetten.

Logistiek Manager van het jaar

We zagen dit ook terug in een lagere score in de tweede stemronde, toen de bezoekers nog eens goed hadden kunnen nadenken over wat dit voor hun automatisering gaat betekenen. Uiteindelijk was nog steeds 49% overtuigd dat AR en VR binnen drie jaar gaan aanslaan.

Het zal mij dan ook niet verbazen als we de HoloLens en zijn opvolgers straks zien als standaarduitrusting voor de medewerkers in de logistiek!

Over de auteur

Picture of Laurens Lapré

Laurens Lapré

Vice President Consulting

Over Laurens Lapré Laurens is actief binnen het domein verkeer en vervoer sinds 1995. De laatste 10 jaar werkt hij aan intelligente transportsystemen (ITS) en slimme mobiliteitsdiensten, zowel voor overheid als commerciële marktpartijen. Hij heeft binnen de automotive industrie gewerkt aan connected services portfolio’s. ...

Voeg commentaar toe

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blog richtlijnen en gebruiksvoorwaarden