Nederlandse ziekenhuizen hebben te weinig oog voor de rol van de patiënt in zijn eigen behandel- en genezingsproces. Dat is een gemiste kans, want een betrokken, meer zelfredzame patiënt geneest sneller en maakt het werk van artsen makkelijker. Alerte patiënten kunnen artsen en verpleegkundigen zelfs wijzen op lab-uitslagen of verkeerde doseringsinschattingen. Dat kan medische fouten helpen voorkomen.

Feedback is cruciaal

De tijd dat artsen hun beslissingen alleen naar eigen inzicht namen, komt steeds meer achter ons te liggen. Het gedachtengoed wint terrein dat bloedonderzoeken en ontstekingswaarden slechts een indicatie voor herstel zijn; feedback van de patiënt is cruciaal voor een volledig beeld. Steeds meer artsen die ik in mijn werk ontmoet, erkennen in toenemende mate dat een patiënt zijn lichaam zelf het beste aanvoelt. Het internet leert ons alles over aandoeningen en maakt ons mondiger dan ooit tevoren. Deze nieuwe situatie vraagt om een gelijkwaardige benadering van patiënten. Uiteraard zonder de professionele rol van de arts tekort te doen.

Inzicht en inspraak

Maar het is niet alleen het nut van feedback waarom patiënten meer betrokken zouden moeten worden bij behandeltrajecten. Inzicht en inspraak in medische dossiers kunnen zelfs zorgen voor een stijging van de kwaliteit van zorg, terwijl de kosten dalen.

Digitale kansen

Moderne ict-oplossingen bieden volop mogelijkheden om patiënten hun behandeling te laten volgen. Toch zijn er maar weinig ziekenhuizen die de talloze ‘digitale kansen’ optimaal benutten. Een schoolvoorbeeld is het digitale patiëntenportaal: dat is maar zelden helemaal op orde, zo blijkt uit een recent onderzoek van CGI naar de websites van negentig ziekenhuizen. Vooral de bruikbaarheid op mobiele apparaten schiet vaak tekort. Dat is een flink gemis voor patiënten die dagen, zo niet weken gekluisterd zijn aan bed.

Angst voor datalek

Dat zorginstellingen moeite hebben om medische gegevens beschikbaar en makkelijk vindbaar te maken, komt ongetwijfeld voor een deel door de angst voor een datalek of cyberaanval. Gek is dat niet: de gegevens waar het om gaat zijn persoonlijk en zeer vertrouwelijk. Als die op straat terechtkomen, is de ultieme nachtmerrie van de betreffende zorginstelling een feit.

Groeiende zelfredzaamheid

Maar er speelt meer. Veel ziekenhuizen zien volgens mij nog onvoldoende hoe de elektronische dienstverlening de samenwerking tussen arts en patiënt kan verbeteren. Ze zien niet in dat daarmee de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van die patiënt groeit. Het zou goed zijn als dit besef snel doordringt, evenals het gegeven dat een geëmancipeerde patiënt geen bedreiging is maar een aanwinst. Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een snel herstelde patiënt.

Onderzoeksrapport

Marktonderzoek naar digitale dienstverlening Nederlandse ziekenhuizen 2015

CGI beoordeelde 90 ziekenhuiswebsites op gebruiksvriendelijkheid, en de aanwezigheid en vindbaarheid van een patiëntenportaal. Ontdek de conclusies.

Download nu het onderzoeksrapport

Over de auteur

Picture of Albert Vlug

Albert Vlug

Vice President Consulting Healthcare

Albert Vlug onderzoekt als technicus en filosoof veranderingen in het samenleven van mensen en de begeleiding daarvan met nieuwe technologie. Binnen het Erasmus MC heeft hij gedurende 15 jaar de samenwerking tussen eerste- en tweedelijnszorg onderzocht en vormgegeven via een standaard om informatie te delen. ...

Voeg commentaar toe

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blog richtlijnen en gebruiksvoorwaarden