ICT-oplossing maakt zitplaatsinformatie real-time beschikbaar voor treinreizigers

Rotterdam, 06 February 2013

De Nederlandse Spoorwegen (NS) start deze week met een pilot waarin treinreizigers gedurende drie maanden via een app real-time zitplaatsinformatie ontvangen voor 11 intercity´s op het Zwolle-Roosendaal traject. Reizigers die deelnemen aan de pilot kunnen dankzij de app zien waar in de trein zitplaatsen beschikbaar zijn en waar de faciliteiten zich bevinden in de treinstellen (1e klas, stilteruimte, ingang voor fietsen etc.). De NS ontwikkelde het concept samen met CGI, de toonaangevende zakelijke en technologische dienstverlener. Samen ontwikkelden zij ook de ‘virtuele trein’, een backoffice oplossing die de app voorziet van de benodigde real-time informatie. Dankzij deze ICT-oplossing worden reizigers beter geïnformeerd en krijgen daardoor meer controle over hun reis. Bekijk de video.

De intercity’s die voor de pilot gebruikt worden, zijn uitgerust met sensoren die informatie over bezetting en aankomsttijd doorsturen naar de virtuele trein. Deze nieuwe oplossing biedt niet alleen voordelen voor treinreizigers, maar verbetert ook de interne processen bij de NS. Op basis van de verkregen informatie kan de vervoerder namelijk statistische analyses uitvoeren om voorspellingen te doen. Zo is het dankzij de virtuele trein mogelijk om de impact van vertragingen op de bezetting van de trein te onderzoeken.

CGI ontwikkelde de virtuele trein met behulp van ‘complex event processing’ technologie. Deze technologie verwerkt alle gebeurtenissen vanuit de trein en bepaalt zo de actuele status van de (virtuele) trein. Het systeem wordt gehost in een Microsoft Azure cloud omgeving voor optimale schaalbaarheid. De virtuele trein sluit aan bij een algemene trend van machine to machine (M2M) communicatie, online communicatie en steeds transparantere processen voor klanten. CGI heeft recentelijk ook andere M2M communicatieprojecten uitgevoerd. Zo maakt het Intelligent Cargo Systeem communicatie tussen voertuigen mogelijk en kunnen voorwerpen als verpakkingen met elkaar kunnen communiceren dankzij Digital Shadow technologie. Beide projecten dragen bij aan een efficiëntere logistieke keten. Met de ‘virtuele trein’ toont CGI wederom haar expertise in de M2M communicatie. 

Bekijk het persbericht dat de NS eerder deze week uitstuurde.

Meer informatie
Sander van den Born
Vice President Marketing, Communications & Innovations
Telefoon: +31 (0)88 564 0000
Twitter: @CGI_NL

Over CGI
CGI Group Inc, opgericht in 1976, is de op vijf na grootste onafhankelijke zakelijke en technologische dienstverlener ter wereld. Met ongeveer 71.000 professionals in kantoren en wereldwijde service centra in Amerika, Europa, Azië en Oceanië biedt CGI een uitgebreide dienstenportfolio waaronder high-end bedrijfs- en IT-consulting, systeemintegratie, applicatieontwikkeling en –onderhoud, beheer van infrastructuur en meer dan 100 merkgebonden oplossingen. Na de overname van Logica is de op jaarbasis berekende omzet van CGI ongeveer $ 10,4 miljard met een geschatte orderportefeuille van ongeveer $ 17,6 miljard. CGI is beursgenoteerd op de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB) en is opgenomen in de FTSE4Good Index. Website: www.cgi.com.