Technologie evolueert van instrument naar aanjager van verandering

Rotterdam, 03 August 2016

Diverse wereldwijde marktontwikkelingen zorgen ervoor dat commerciële en overheidsorganisaties sterk moeten versnellen als het aankomt op digitalisering. De tijd van experimenteren  met kleinschalige digitale projecten voor klanten is voorbij. Het is nu zaak om de digitale transformatie in de organisatie als geheel door te voeren. Dat is de algehele conclusie van de CGI Global 1000, een jaarlijks terugkerend onderzoek uitgevoerd door CGI (TSX: GIB.A) (NYSE: GIB) door middel van persoonlijke gesprekken met 1.000 business- en technologieleiders uit 10 sectoren en 20 landen.

“De Global 1000 van dit jaar geeft duidelijk aan dat organisaties veel verder moeten gaan in hun digitale transformatie”, aldus Ron de Mos, SVP en General Manager CGI Nederland. “Er moet vaart worden gemaakt met het moderniseren van bestaande systemen zodat ze aansluiten op een digitaal bedrijfsmodel. Een dergelijke duidelijke marktdynamiek hebben we niet meer gezien sinds het jaar 2000, toen iedereen ‘en masse’ voorbereid moest zijn op de millenniumwisseling. Destijds was het een eenmalig gebeuren, waar geen concurrentiewaarde mee gemoeid was. Nu is het anders. Organisaties moeten hun bedrijfsmodel echt duurzaam veranderen, zodat ze klaar zijn om te groeien in de komende decennia.”

Uit de CGI Global 1000 komen vijf cruciale wereldwijde trends naar voren die duidelijk maken dat organisaties hun transformatie moeten intensiveren:

  1. Meer dan 70% van de geïnterviewde leiders spreekt over de toenemende invloed van het digitale gedrag van consumenten. Klanten verwachten een gepersonaliseerde en naadloos aansluitende digitale ervaring ongeacht het gebruikte kanaal. Leiders uit de financiële sector, retail, consumentendienstverlening en communicatie hebben het over een ‘digital-only’ trend.
  2. Veiligheid is hard op weg een onderscheidende factor te worden voor 62% van de organisaties.
    De cybersecurity programma’s van organisaties ontwikkelen zich steeds verder – van reactief en gericht op naleving naar proactief en gericht op de integratie van veiligheid in de waardepropositie.
  3. De helft van de organisaties, ongeacht de industrie, voelt de druk van onverbiddelijke wet- en regelgeving. Dit is een blijvende trend, en steeds strengere regels volgen elkaar in snel tempo op. Leiders richten zich vooral op de materiële bedrijfsimpact van privacywetgeving en wetten inzake gegevensbescherming.
  4. Een derde van de leiders vindt dat structurele verandering van hun bedrijfsmodel noodzakelijk is. Voor het eerst zeggen leiders dat zij de structuur van hun organisaties moeten transformeren om hun stakeholders goed van dienst te kunnen blijven en groei te stimuleren.
  5. Bijna 30% van de organisaties ervaart de opkomst van IT nu als aanjager van verandering.
    De rol van technologie verschuift van instrument naar aanjager van nieuwe bedrijfs- en operationele modellen. Meer dan 70% van de leiders geeft aan dat ze van plan zijn om hun IT-budgetten te verhogen of minimaal op hetzelfde niveau te houden om de digitale transformatie te versnellen.

Om deze wereldwijde trends het hoofd te bieden en digitalisatie meer organisatie-breed aan te kunnen pakken, geeft meer dan 70% van de leiders aan dat de implementatie van interne verandering een van hun hoogste prioriteiten is.

“Dit jaar is een digitaal ombuigpunt voor veel organisaties”, zegt Doug McCuaig, President Eastern, Central and Southern Europe operations en verantwoordelijk voor de CGI Global 1000. “Het tijdspad dat organisaties dachten te hebben om de digitale transformatie af te ronden is korter geworden. Ze moeten hun digitale agenda aanzienlijk gaan versnellen. Leiders erkennen dat ze aan de slag moeten met zeer complexe uitdagingen, zoals het veranderen van de kostenstructuur voor bestaande platformen zodat er geïnvesteerd kan worden in de digitale transformatie. Dit zijn beslissingen die op het hoogste niveau genomen moeten worden, waardoor CEO’s steeds vaker technologie-initiatieven leiden, en in een veel hoger tempo dan ooit in de geschiedenis van de IT.”

Over de CGI Global 1000
De CGI Global 1000 is een jaarlijks terugkerend onderzoek waarin CGI consultants vooruit blikken in gesprekken met senior business- en technologieleiders van commerciële en overheidsorganisaties. Door middel van deze discussies delen de leiders hun ideeën over trends die van belang zijn voor hun organisatie en hoe ze van plan zijn de bijbehorende uitdagingen en kansen aan te pakken in hun prioriteiten en plannen voor IT. In 2016 hebben CGI professionals meer dan 1.000 leiders geïnterviewd, afkomstig uit 10 sectoren en 20 landen. Dit was inclusief diepgaande discussies over de digitale transformatie en cybersecurity. Voor meer informatie over de CGI Global 1000, inclusief een video over wereldwijde inzichten, gaat u naar www.cginederland.nl/global1000.

Over CGI
CGI Group Inc, opgericht in 1976, is de op vier na grootste onafhankelijke zakelijke en technologische dienstverlener ter wereld. Met ongeveer 65.000 professionals in kantoren en wereldwijde servicecentra in Amerika, Europa, Azië en Oceanië biedt CGI een uitgebreid dienstenportfolio, waaronder high-end bedrijfs- en IT-consulting, systeemintegratie, applicatieontwikkeling en -onderhoud, beheer van infrastructuur evenals 150 IP-gebaseerde diensten en oplossingen. De op jaarbasis berekende omzet van CGI is ruim C$ 10 miljard met een orderportefeuille van meer dan C$ 20 miljard. CGI is beursgenoteerd op de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB). Website: www.cginederland.nl.