Is dynamisch prijzen het nieuwe toverwoord voor de verzekeringsbranche? Wat komt er bij kijken om het operationeel te maken? Welke vormen van dynamisch prijzen zijn er?

Dynamisch prijzen wordt tegenwoordig in veel branches gebruikt. Onlangs is ook een supermarktketen ermee gestart. Is dynamisch prijzen het nieuwe toverwoord voor de verzekeringsbranche? Soms lijkt het er wel op. Dynamisch prijzen wordt nogal eens gezien als dé sleutel om verlieslatende portefeuilles uit het slop te trekken. Daar is echter veel meer voor nodig dan alleen dynamisch prijzen.

Het beeld heerst dat dynamisch prijzen vooral gaat om het in de top drie staan bij prijsvergelijkers en om de meest scherpe premie. Maar om tot een scherpe en lage premie te komen, zullen de operationele kosten laag moeten zijn. De resultante daarvan is dat vaak fors gesneden moet worden in de kosten en dat de producten mede daardoor veelal gestandaardiseerd zijn.

Continu in de top drie staan, heeft nog een keerzijde. Het betekent namelijk dat niet altijd de meest rendabele premie wordt gehanteerd, met als gevolg dat de portefeuille dan uiteindelijk toch nog verlieslatend is.

Meer weten wat Dynamisch Prijzen voor u en uw organisatie kan betekenen? Download dan de whitepaper Dynamisch prijzen als puzzelstuk bij het verbeteren van de Combined Ratio.

Download